Strengths-based coaching
Προσέγγιση με βάση τις Δυνάμεις του Χαρακτήρα

//
Τι είναι η προσέγγιση με βάση τις δυνάμεις του χαρακτήρα;
Το “strengths–based coaching” (coaching με επίκεντρο τις δυνάμεις) βασίζεται σε πορίσματα ερευνών και μελέτες από τα επιστημονικά πεδία της Θετικής Ψυχολογίας και της Νευροεπιστήμης, καθώς επίσης και σε προσεγγίσεις όπως η Καταξιωτική Διερεύνηση. Με βάση αυτή την προσέγγιση του coaching, η στοχοθεσία και η επίτευξη ενός στόχου διευκολύνεται όταν το άτομο γνωρίζει τις δυνάμεις του χαρακτήρα του και μέσα από τη συνεργασία με τον/την coach μαθαίνει πώς μπορεί να κάνει συνειδητή χρήση τους, για να επιτύχει τους στόχους του.
To “strengths–based coaching” εδράζεται στην πεποίθηση ότι τα εγγενή θετικά γνωρίσματα των ανθρώπων είναι δυνατό να αναπτυχθούν, να καλλιεργηθούν και να ενισχυθούν, ώστε να μπορέσουν τα άτομα να αξιοποιήσουν το δυναμικό τους και να γίνουν η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους. Η εστίαση στις δυνάμεις, και όχι στα ελλείμματα ή τις αδυναμίες, γίνεται, υπό αυτό το πρίσμα, ένας ιδιαίτερα λειτουργικός και αποτελεσματικός τρόπος για την εξέλιξη ενός ατόμου.
Η έρευνα έχει δείξει ότι η συνειδητοποίηση, η αναγνώριση και η αξιοποίηση των δυνάμεων του χαρακτήρα οδηγεί σε θετικά αποτελέσματα όπως:
- Μεγαλύτερο βαθμό αυτογνωσίας
- Αυτοεκτίμηση
- Ζωτικότητα
- Θετικά συναισθήματα, όπως χαρά, ενθουσιασμό κ.λπ.
- Αυξημένη παραγωγικότητα
- Λιγότερο στρες
Μέσω αυτής της προσέγγισης τα άτομα:
- Έρχονται σε επαφή με τις εσωτερικές τους δυνάμεις
- Ανακαλύπτουν τον τρόπο με τον οποίο εκφράζουν τις δυνάμεις αυτές στην καθημερινότητά τους
- Μαθαίνουν πώς μπορούν να κάνουν συνειδητή χρήση των δυνάμεων για την επίτευξη των στόχων τους
- Βελτιώνουν την απόδοση και την παραγωγικότητά τους
- Καλλιεργούν δεξιότητες και αναπτύσσουν έναν θετικό τρόπο σκέψης
Η προσέγγιση αυτή είναι αντικείμενο μελέτης από επιστήμονες πάνω από δύο δεκαετίες και τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι:
- δουλεύοντας με τις δυνάμεις του χαρακτήρα τους τα άτομα σε ποσοστό άνω του 80% επιτυγχάνουν προσωπικούς, ακαδημαϊκούς ή επαγγελματικούς στόχους σε διάστημα τριών μηνών σε σύγκριση με το 60% των ατόμων που δουλεύουν με άλλες προσεγγίσεις ή μοντέλα (Burke & Passmore, 2019).
//
Γιατί είναι σημαντική μια τέτοια προσέγγιση ειδικά για τους εφήβους και τους νεαρούς ενήλικες;
Το εκπαιδευτικό σύστημα εστιάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό στις ελλείψεις των μαθητών. Οι νέοι άνθρωποι συχνά επικεντρώνονται περισσότερο στις αδυναμίες τους ή σε αυτά που δεν καταφέρνουν να κάνουν, και λιγότερο στις επιτυχίες τους, σε ό,τι δηλαδή κατορθώνουν σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό. Αυτός ο τρόπος σκέψης συχνά τους αποδυναμώνει και τους εμποδίζει να έρθουν σε επαφή με τις εσωτερικές τους δυνάμεις, που θα τους κινητοποιήσουν ώστε να αξιοποιήσουν το δυναμικό τους.
Σύμφωνα με την έρευνα, μέσω του coaching οι μαθητές μαθαίνουν πώς να θέτουν στόχους και πώς να εργάζονται με νόημα και αισιοδοξία προς την κατεύθυνση της υλοποίησής τους (Burke & Passmore, 2019). Ειδικά για τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η διαδικασία αυτή έχει ένα ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο στην κινητοποίησή τους για την επίτευξη ενός στόχου (Campbell & Gardner, 2005).
Στο rrCoaching, χρησιμοποιούμε την προσέγγιση του coaching που εστιάζει στις δυνάμεις του χαρακτήρα και σε βοηθάμε να μάθεις :
- ποιες είναι οι δυνάμεις του χαρακτήρα σου
- πώς μπορείς να τις αξιοποιήσεις για να υλοποιήσεις τους στόχους σου
- πώς μπορείς να σχεδιάσεις ένα συγκεκριμένο πλάνο δράσης
Burke, J. & Passmore, J. (2019). Strengths Based Coaching—A Positive Psychology Intervention. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20583-6_21
Campbell, M.A., & Gardner, S. (2005). A pilot study to assess the effects of life coaching with Year 12 students. In M. Cavanagh, A, Grant, and T. Kemp (Eds.), Evidence-based coaching. (pp. 159-169). Brisbane: Australian Academic Press. https://www.researchgate.net/publication/27464504_A_pilot_study_to_assess_the_effects_of_life_coaching_with_Year_12_students.

30 χρόνια εμπειρίας στην εκπαίδευση με εφήβους και νέους ενήλικες.
info@rrcoaching.gr